30 Mac 2016

Kahwin tak sampai setengah jam


Rasanya korang pun tahu kan kisah yang tengah viral sekarang ni pasal pergaduhan antara dua pihak dekat masjid yang kononnya disebabkan wang hantaran RM15,000. Hmm boleh dikatakan agak teruk juga lah keluarga dua belah pihak ni dikritik oleh netizen.
Yela mana taknya, kalau nak bergaduh pun jangan lah sampai dalam masjid. 
Nak dijadikan cerita, disebab kan insiden itu ada seseorang yang dikenali sebagai Boii Amani Hashim di Facebook nya menceritakan satu kisah yang tidak kurang sama je dengan kisah RM15,000 tu. 
Tapi apa yang terjadi tu memang epik lah! Jom kita baca sama-sama ye.

Take note : Bagi aku, kos hantaran tu bukan isu pun sbnrnya. Pokok pangkalnya niat masing masing. Korang nak kawen, nnt lepas kawen akan tinggal sekali, jalani kehidupan bersama, semua benda akan dikongsi bersama. Jadi untuk apa pihak korang nak menyusahkan pihak yang lagi satu. Kalau tak mampu buat cara tak mampu. Buat yang wajib sudah. Peduli apa org sekeliling nak cakap, yg penting korang tahu dan sedar korang di tahap yg mana. Utk mak ayah pulak, agak2 lah sikit nak letak hantaran tinggi pun. Beringat sikit nnt si anak dah kawen, pasangan dia akan menjadi menantu korang. Anggaplah menantu tu bagaikan anak sendiri. Jgnlah nak bezakan plak ye. Cubalah cari jalan.dan cara utk rumahtangga anak korang bahagia dan damai bukannya menyusah dan memusnahkan rumahtangga mereka.




21 Mac 2016

Dapatkan 5 perkara dengan mudah


Ada 5 perkara kita semua pasti inginkan serta berusaha untuk mendapatkannya:

1. Wajah yang berseri seri.
2. Aliran duit yg berterusan.
3. Sihat dan kuat.
4. Anak-anak yang patuh serta berjaya.
5. Tidur nyenyak tanpa ubat penenang.

Hal itu mudah kita perolehi, hanya perlukan waktu 15 minit saja.

Bagaimana caranya???

1. Nabi SAW bersabda: Barangsiapa yg tinggalkan solat Subuh maka wajahnya tak akan ada cahaya.

2. Barangsiapa yang tinggalkan solat Zohor nescaya tak ada keberkatan dlm rezekinya.

3. Barangsiapa yang tinggalkan solat Asar nescaya tak ada kekuatan dlm jasadnya.

4. Barangsiapa yang tinggalkan solat Maghrib nescaya tak ada buah atau hasil yg boleh dipetik dari anak2nya.

5. Barangsiapa yg tinggalkan solat Isya' tak ada kenyamanan dlm tidurnya.

Tahu kenapa kalimah 'Laa ilaaha Illallah' tidak sampai menggerakkan bibir jika diucapkan??

Sebab ini adalah rahmat dari Allah swt ke atas orang Islam, supaya jika maut menghampiri dengan mudah ia menyebutkan kalimah itu.

Mudah-mudahan tangan yang mengirim dan menyebarkan ini kelak tidak susah untuk melafazkan kalimah
Laa ilaaha Illallah.

16 Mac 2016

Kanser whatsApp


Sejenis kenser baru telah ditemui  dan dikenali sebagai kanser whatsApp

Tanda2 Awal:
- Senyum sendiri2
- Kurang minat bercakap
- Suka sendirian
- H/phone sentiasa ditangan
- Rasa sengal di jari jemari
- Lewat menunaikan solat fardhu
- Terus melihat h/p sebaik terjaga dari tido

Tahap Kritikal yg Memungkinkan Kematian:

- BerWhatsApp sambil berjalan hingga terjerumus ke dalam longkang
- BerWhatsApp di pasar raya sampai terlanggar bini orang
- BerWhatsApp sampai terlanggar cermin pasar raya atau stesen minyak
- BerWhatsApp sampai lupa api di dapur sedang bernyala
- BerWhatsApp sampai tidak sedar penyamun berada di sisi
- BerWhatsApp sambil memandu.
- BerWhatsApp sambil makan/bersarapan ..mungkin tercekik tulang.

🔥AWAS!!

Semoga Allah lindungi kita dari lalai yg keterlaluan

09 Mac 2016

Fenomena gerhana matahari separa

Smlm d surau kami surau Al Hidayah... ceramah ustaz hanafiah ahli kaji falaq menceritakn ttg ayt 37 surah Al fusilat..
Ada kaitan yg akn berlaku fenomena
Gerhana matahari d tutupi bulan... pd 9 March 2016..
Pd pkul 7.26 hingga 9.30pg.
Waktu kemuncaknya pd 8.23 pg..kegelapan serata 90%.
Pd matahari ada 3 cahaya dr serapan..pancaran dan sinaran.
Dr kesan gerhana akn merubah kesan kepanasan..kesejukan..kelembapan dan kekeringan..
Skrg cuaca nmpk lembab sbb angin sejuk dr utara hemispire bertempur  dgn monsun timur laut yg panas.. (ada yg kata nak kiamat. Tp ustaz kata itu bukan tandanya nk kiamat).. jadi nmpk terbentuk awan berlubang2...
Sbb angin sejuk Utara x sempurna dgn angin panas timur laut..maka bertempur d serawak..Jadi berlakunya hujan d serawak.. padahal d tmpt kita nmpk mcm nak hujan..klu hujan pn hanya seketika..

6 tahun yg lalu iaitu pd 2010 tlh berlaku gerhana matahari yg d tutupi 70% olh bulan. Tp skrg 90%.
Dahulu  ulangan dr tahun 1995 - 2016...dh 21 tahun akn berulangnya kejatuhan ekonomi...

Selepas gerhana berlaku perubahan cuaca..ekonomi..
Katanya....singapore yg sdg meningkat ekonomi nya akn mengalami kejatuhannya..

Sblm dan selepas gerhana akn ada perubahan air..tanah..api...angin.
Cuaca berubah dgn sinaran...serapan dan pancaran..

Berlakunya gerhana bulan selalunya pd awal bulan hijri... spt jamadi awal.

Manakala berlakunya gerhana matahari selalunya pd bulan akhir hijri.. spt  jamadi akhir...


Sbb itu skrg bermacam penyakit terjadi .

Pesan nya...Bila berlakunya gerhana kita lakukan solat gerhana...bykkn amalan..sedekah..
Muga padam api kemurkaan Allah dan pulih cuaca dan segalanya selepas gerhana..

Sekadar berkongsi.. akn kekuasaan Allah terjadinya gerhana bulan/matahari ..kiamat..kematian..yg tak mampu manusia mengubah masa dan bila..

Wallahualam

Selamat Hari Wanita

🌸WANITA HEBAT🌸

🎀 Wanita hebat bukan karena dia cantik
🎀 Wanita hebat bukan karena dia kaya
🎀 Wanita hebat bukan karena dia pintar
🎀 Dan bukan pula karena disampingnya ada lelaki kacak dan kaya
   
Tapi wanita hebat adalah :
🎀 Wanita yang mampu terus berdiri  menyelesaikan masalahnya
🎀 Mampu berdoa dan percaya kepada Allah sumber kekuatan
🎀 Wanita hebat melukis kekuatan melalui proses kehidupan
🎀 Bersabar saat tertekan
🎀 Tersenyum saat hati menangis
🎀 Diam saat terhina
🎀 Mempesona karena memaafkan
🎀 Mampu membalut luka hati dengan sabar
🎀 Mampu memadam amarah dengan istighfar
🎀 Mampu menghapus dendam dengan maaf.

🌸Slmt Hari Wanita🌸

KAIFIYYAH SOLAT SUNAT GERHANA MATAHARI

Sukacita dimaklumkan bahawa Fenomena Gerhana Matahari Separa dijangka akan berlaku pada hari Rabu bersamaan 9 Mac 2016 bermula jam 7:24 pagi hingga 9:31 pagi dan menjadi sunnah yang dituntut untuk mendirikan Solat Sunat Gerhana Matahari pada waktu tersebut. Sehubungan dengan itu, adalah digalakkan untuk mengadakan Solat Sunat Gerhana Matahari. Kaifiyyah pelaksanaan solat adalah seperti berikut :

KAIFIYYAH SOLAT SUNAT GERHANA MATAHARI

Sunat dilakukan Solat Sunat Gerhana Matahari secara berjemaah. Ia mengandungi 2 rakaat, 4 al-Fatihah , 4 Ruku' dan 4 sujud, seperti berikut :

RAKAAT PERTAMA

Lafaz niat :
أُصَلِّى سُنَّةَ الكُسُوْفِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى

Yang bermaksud : Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat kerana Allah Taala

1. Baca Surah al-Fatihah dan surah secara perlahan
2. Ruku'
3. I'tidal
4. Baca Surah al-Fatihah dan surah secara perlahan
5. Ruku'
6. I'tidal
7. Sujud dan seterusnya seperti  solat biasa

RAKAAT KEDUA

1. Baca Surah al-Fatihah dan surah secara perlahan
2. Ruku'
3. I'tidal
4. Baca Surah al-Fatihah dan surah secara perlahan
5. Ruku'
5. I'tidal
6. Sujud
7. Tahiyyat Akhir

Sunat membaca 2 khutbah selepas solat sunat gerhana sebagaimana dua khutbah Jumaat dari segi rukun dan syarat-syaratnya.

08 Mac 2016

7 wanita bertanya dan seorang lelaki menjawab


Sekumpulan wanita sedang berhimpun berbincang tentang pelbagai permasalahan. Secara tanpa disedari, timbul persoalan dari setiap wanita itu mengenai kekurangan pada wanita yang dirasakan sukar dan tidak adil. Setiap dari seorang mereka menyuarakan persoalan masing-masing.

💐Keluhan wanita pertama:
"Aduh, situ tutup, sini tutup, semua nak kena tutup. Susah la camni. Apasal laki-laki mudah saja? Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya kiri kanan atas bawah depan belakang."

🌸Keluhan wanita kedua:
"Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami pulak? Padahal suami nak keluar ke mana-mana pun, tak bagitau kami takpe pulak."

🌷Keluhan wanita ketiga:
"Jika kita ikut faraid (pembahagian harta pusaka mengikut Islam), ikut surah al-Nisa dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sikit rasanya berbanding harta yang anak lelaki dapat. Itukah keadilan?"

🍀Keluhan wanita keempat:
"Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak? Suami kita senang saja, masa buat anak cari kita. Masa nak beranak, kita yang tanggung sendiri!"

🌻Keluhan wanita kelima:
"Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami kita, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?"

🌺Keluhan wanita keenam:
"Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak boleh ceraikan suaminya? Kenapa?"

🌼Keluhan wanita ketujuh:
"Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat kita perempuan ni suka ke tak solat dan puasa? Dahlah lepas tu kena ganti pulak."

🐝Kemudian datanglah seorang lelaki kepada mereka lalu brtanya, mengapa mereka mengomel tentang kejadian wanita dan kekurangan-kekurangan tersebut. Setelah disoal dengan soalan-soalan di atas, lelaki itu lantas memandang setiap wanita itu sambil tersenyum, seraya menjawab setiap satu daripadanya.

Pada wanita pertama, lelaki itu menjawab:
"Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang paling aman dan terbaik, kan? Emas dan permata pun tak sanggup kita nak letak terdedah di tepi laluan lalu lalang, sebaliknya kita simpan di rumah atau dalam peti selamat kan? Jika anda letakkan perhiasan tadi di kalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut, tapi anda? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan!! Mahalnya harga anda untuk seorang lelaki."

Pada wanita kedua, lelaki itu menjawab:
"Memang, isteri perlu taat pada suami. Tapi, bagaimana pula lelaki? Seorang suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri pula tidak perlu lagi. Taatnya hanya pada suami. Kenapa anda perlu taat pada suami? Kerana suami andalah yang menanggung SEMUA dosa yang anda lakukan."

Pada wanita ketiga, lelaki itu menjawab:
"Benar wanita menerima warisan pusaka sedikit berbanding lelaki, tetapi harta itu menjadi hak mutlak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Tak perlu dikongsi dengan sesiapa walaupun suami. Lelaki pula, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasalah dia."

Pada wanita keempat, lelaki itu menjawab:
"Tahniah dan terima kasih kepada wanita kerana dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali anda begitu, anda akan didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat. Subhanallah,beruntungnya anda!! Andaikan anda meninggal pula masa beranak tu, percayalah, itu mati syahid dan ganjarannya syurga!!"

Pada wanita kelima, lelaki itu menjawab:
"Akhirat nanti, saya dan lelaki lain di dunia ini akan diminta bertanggungjawab ke atas empat orang wanita. Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu apa maksudnya? Maknanya, anda nanti di akhirat akan dibantu oleh empat lelaki. Siapa mereka? Mereka ialah suami anda, ayah anda, anak lelaki anda dan adik lelaki/abang anda."

Pada wanita keenam, lelaki itu menjawab:
"Nak beribadat macam lelaki beribadat? Agaknya kenapa Rasulullah SAW lebih suka wanita beribadat di rumah saja berbanding di masjid? Kami lelaki perlu beribadat siang malam untuk mendapat syurga. Anda sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang anda sukai, tanpa perlu susah payah. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula, hanya dengan empat cara. Solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan taat pada suami anda. Itu saja."

Pada wanita ketujuh, lelaki itu menjawab:
"Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Anda, seorang wanita jika taat akan suaminya, dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka anda akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. Itu janji Allah pada kamu."

Kemudian lelaki itu bertanya mereka pula:
"Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?"

Wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata, "Masya'Allah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!"

-----------------------------------

Allah yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Mengetahui pada manusia, sehingga segala hukumNya, malah peraturan-Nya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

"Dan barangkali kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan barangkali (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(Surah al-Baqarah, ayat 216)

Salam kasih💛💜💙💚
Moga bermanfaat

Harta anak bukan milik ibubapa

Sedeh laa bila baca artikel ni..

Antara isi kandungan kuliah maghrib yg disampaikan oleh Al Ustaz Suhaimi Abd Hamid...Mudir Maahad Tahfiz Mawaddah di Surau Taman Pelangi yg begitu menarik perhatian;

Rumah ibu bapa adalah rumah bg anak- anak tapi tak semua rumah anak adalah rumah ibu bapa..
Anak- anak boleh bebas dlm rumah ibubapa, makan apa sahaja, tengok siaran tv ikut suka dan guna apa saja kepunyaan ibubapa ikut suka...
Tapi...
Ibubapa tak boleh buat sesuka hati kat rumah anak.Tak boleh masak sesuka hati,makan apa yg ada dlm peti ais ikut suka dan buat apa sahaja ikut suka. Anak tetap akan berkecil hati dgn ibu bapa..
Begitu juga...
Kenderaan ibu bapa adalah kenderaan anak-anak.Anak-anak boleh guna kenderaan ibu bapa ikut suka hati. Minyak penuh balik kosong pun ibubapa tak kisah.Kalau rosak semua ibubapa tanggung..
Tapi...
Tak semua kenderaan anak-anak ibubapa boleh guna. Apatah lg dgn sesuka hati.Takut rosak la,takut langgar la,takut calar la.Kalau guna pun...pastikan minyak penuh semula.
Kalau rosak pun ibubapa kena hantar pomen baiki sebelum bagi kpd anak- anak.
Itulah bezanya ibu bapa dgn anak- anak..
Ibubapa sntiasa mengasihi anak-anak,
Tp anak-anak...belum tentu mengasihi ibubapa.
Mereka kasih kepada harta mereka melebihi ibubapa.
Ibubapa ingin melihat anak-anak sempurna walaupun semampu yg ada..
Tp...
Anak- anak belum tentu boleh sempurnakan hajat ibubapa walaupun anak-anak berharta..
Inilah diantara isi kandungan kuliah
Ustaz Suhaimi yg sgt terkesan & realistik dlm keadaan dunia yg akhir zaman ini...

Mudah2an kita tak disisihkan atau diabaikan semasa kita sudah meningkat tua nnti.. in shaa Allah.. 😭😭

Jadual waktu sistem badan manusia


SEMUA PERLU TAHU:
 ..
Jadual Waktu Sistem Badan Manusia!

Waktu Pagi
3:00 am – 5:00 am
Paru-paru – Ini adalah waktu terbaik untuk bangun dari tidur. Ketika ini terdapat lebih banyak kandungan ozon di udara. Ini akan memberi satu sumber tenaga yang baru jika mengamal latihan pernafasan, yoga serta bertakafur. Mereka yang mempunyai asma tidak patut tidur waktu ini dan boleh merasai kesukaran bernafas.
(Subhanallah: bertepatan dgn sunnah bangun tahajjud)

5:00 am – 7:00 am
Usus Besar - Mereka yang bangun tidur pada waktu ini tidak akan menghadapi masalah sembelit. Jika membuang air besar dan mandi dengan air sejuk diselesaikan dalam waktu ini, masalah kegugupan boleh dihindarkan.
(beruntung yg amal bangun subuh)
..
7:00 am – 9:00 am
Perut - Sarapan patut diambil dalam tempoh masa ini.

9:00 am – 11:00 am
Limpa – Tidak minum dan makan waktu ini walaupun setitik air. Jika makan pada waktu ini akan mengakibatkan suhu badan meningkat, menambahkan keletihan dan mengurangkan tahap pencernaan. Ini lebih terserlah pada pengidap diabetes yang akan merasa kegigilan dan mengantuk.
(sesuai amal dhuha)
 
Waktu Tengahari
11:00 am – 1:00 pm
Jantung – Hanya air sahaja yang diambil pada ketika ini. Tidak sepatutnya melakukan kerja berat atau tidur di masa ini. Jika tidak lebih karbon dioksida akan bercampur dengan oksigen. Ini akan meningkatkan kemungkinan terkena serangan jantung,lumpuh atau kesakitan badan. Kebiasaannya pihak hospital akan lebih berjaga-jaga pada waktu ini kerana pesakit jantung dan diabetes berkemungkinan diserang sakit jantung berbanding pada waktu lain.

Petang
1:00 pm – 3:00 pm
Usus kecil – Makan tengahari pada waktu ini. Selepas itu duduk & tutup mata untuk rehat selama 5 minit. Elakkan dari tertidur.
(sunnah Nabi 'tidur ayam' seketika)
 ..
3:00 pm – 5:00 pm
Pundi Kencing – Sesuai untuk mengambil minuman seperti jus buah atau teh.
..  ..
5:00 pm – 7:00 pm
Buah Pinggang – Ini adalah masa untuk bersantai dan rehat dari kerja harian. Jika tidak akan memudaratkan ginjal dan jangkitan salur kencing.

Waktu Malam
7:00 pm – 9:00 pm
Dinding Jantung – Makan malam patut diambil pada waktu ini. Jika tidak akan menimbulkan getaran atau sakit di dada.
..
9:00 pm – 11:00 pm
Ini adalah masa untuk mengembalikan semula tenaga organ-organ yang bekerja sejak pagi. Oleh itu sebaiknya waktu ini seseorang itu hendaklah baring dan bersedia untuk tidur. Elakkan dari membaca buku, menonton tv atau bekerja.

11:00 pm – 1:00 am
Hempedu – Waktu tidur. Jika masih berjaga akan menyebabkan badan kekurangan tenaga untuk bekerja di hari esoknya.

Waktu Lewat Malam
1:00 am – 3:00 am
Hati – Waktu tidur lena. Jika tidak akan memberi kesan  kepada penglihatan dan badan lesu.
....
Itulah ringkasan jadual waktu badan. Kalau dimendalamkan huraian sudah pasti semuanya bersesuaian dgn tuntutan agama Islam.
Wallahualam.

07 Mac 2016

Taubat Banduan Akhir


Tazkirah : "Taubat Banduan Akhir" by Ustaz Wadi Annuar .

Antara manusia yg tahu bila dia akan MATI ialah, Banduan Akhir.

-ada satu kes, dinamakan sebagai "Banduan Akhir".
-banduan akhir ialah banduan yg melakukan jenayah yg berat mengalami proses kehakiman kadangkala 2 tahun, 3 tahun, 5 tahun dan akhirnya akan dihukum dgn hukuman gantung oleh Hakim.
-kalau hukuman gantung itu dibacakan pd hari Isnin, maka gantung hingga mati dilakukan oleh semua banduan akhir beragama Islam pd hari Jumaat.
-apabila seorg banduan akhir dihukum gantung sehingga mati, maka namanya diketika itu akan menjadi banduan akhir dan biliknya akan diasingkan.
-nama biliknya "Sel akhir".
-katankanlah Hakim jatuhkan hukuman hari Isnin, ketika itu baki kehidupan harinya ialah Selasa, Rabu & Khamis sahaja.
-waktu Hakim baca : "maka ini dijatuhkan hukuman gantung sampai mati yg akan dilaksanakan pd hari Jumaat ini diantara jam 6 pagi hingga jam 7 pagi."
-ianya mesti prosedurnya begitu.
-kalau hukumana dibaca hari Ahad, jumaat dijatuhkan hukuman.
-kalau Rabu, maka baki kehidupannya sehari sahaja lagi.
-org yg namanya banduan akhir ini, selesai Hakim membaca keputusan..,lutut dia dah tak boleh berdiri dah.
-sbb apa tuan²? Sbb dia masih boleh bernafas 3 hari sahaja. Dia hanya boleh bernafas 4 hari sahaja.
-air mata sudah berlinangan sejak dari Mahkamah lagi.
-Balik ke penjara, warden akan suruh asingkan barang² dan mesti dipindahkan ke sel belakang sekali seorg².

-Diketika itu, kita akan tengok bagaimana banduan akhir menghabiskan kehidupannya.
-sentiasa membaca Al-Quran.
-bila ustaz Agama yg pergi disitu, majlis percakapan & nasihat itu akan dipenuhi dgn tangisan air mata.
"Saya banyak dosa ustaz"
"Saya tinggalkan tanggungjawab saya."
"Saya tinggalkan tanggungjawab saya pada ibu & ayah saya ustaz".
-pergilah waktu mana pun, kita akan tengok banduan akhir ini berdiri di depan Allah... sembahyang.
-Solatnya panjang, zikirnya banyak. Quraannya banyak mengadu pd Allah SWT.
-kenapa? Sbb dia tahu umur dia lagi 3 hari, lagi 2 hari.

Tuan² dirahmati Allah, bila sampai hari Khamis, esok jumaat pagi dia akan digantung.
-malam itu kita nak tidur lagi tuan²? Tak tidur dah.
-manusia yg tahu ajal nya , dia dh tak boleh tidur dah tuan².
-sbb itu diantara rahmat Allah yg Besar adalah MERAHSIAKAN kematian kita supaya kita boleh makan, supaya kita boleh tidur, supaya kita boleh bermain dan sebagainya.
-kalau dia tahu lagi sebulan ajal nya, nescaya sebelum sebulan lagi dia dah tak akan bermain lagi.
-tapi Allah SWT merahsiakan kematian itu sebagai BUKTI dan RAHMAT Allah kpd saya dan kita semua.
-bandua akhir ini, walaupun dibuka rahsia kematian oleh Allah, maka dia jauh lebih beruntung drpd kita semua.
-sbb dia tau untuk bertaubat bila.
-dia boleh bertaubat , Alhamdulillah.
-majoriti manusia yg dibawa menghadap Allah TIDAK sempat bertaubat pd Allah SWT.
-tak tau bila nak mati.

-maka baduan akhir ini pd malam jumaat, Alhamdulillah dia beruntung utk mengaku dihadapan Allah.
"YaAllah aku berdosa dihadapan Mu yaAllah. Aku mengaku bahawa selama ini aku melakukan kesalahan kpdMu yaAllah! YaAllah ampunilah dosa aku yaAllah!!".
-maka datang drpd seluruh KEIKHLASAN dihimpunkan di dlm hatinya menghadap Allah. Untung dia.
-Esok pagi @ malam itu, banduan akhir ini akn diberi pilihan utk memilih makanan yg tidak melebihi lebih kurang RM 7.50 .
-dia diberi pilihan boleh pilih sama ada Char kuew teow kah, nasi ayam penyetkah, cucur udang kah maka dia akn diberikan pilihan boleh pilih.
-tuan² banduan akhir nak order apa? Kebanyakan banduan akhir TIDAK lagi akan memesan apa² makanan lagi. Dah tak lalu makan dah.
-sbb esok hari bila dia bangun, bukannya bangun pun bahkan malam itu adalah malam yg dia tak akan tidur.
-selalunya kes banduan akhir ini esok dia bangun  selapas dia solat subuh, hukumannya MESTI diantara jam 6 hingga 7 pagi.

-maka BENARLAH apa yg Allah sebut, dia sendiri tak tahu bila dia akan mati.
-walaupun harinya dia akan tahu, tetapi minit ke berapa, saat ke berapa nyawa dia akan keluar dia tak tahu.
-itu Rahsia Allah.
-ya ..benar. Dia disarungkan tali di lehernya pd jam 6.47pagi contohnya tapi dia tak tahu saat ke berapa dia akan kehabisan nyawa.
-Esok paginya, banduan akhir akan diberi peluang utk bercakap dgn ahli keluarganya.
-tuan² bagi peluang bercakap dgn ahli keluarga tak ada ungkapan yg akan keluar. Hanya peluk dan nangis, peluk dan nangis. Dah tak boleh bercakap dah.
-nak cakap  apa pun dah tak boleh. Nak cakap apa lagi??.
-nak suruh jaga pokok bunga yg ayah tanam?
-Tak ada apa yg boleh dipesan diketika itu. Yg boleh keluar hanya 2 perkataan sahaja ;
"Maafkan ayah...Maafkan ayah".
-bila peluk isteri ,, "Maafkan abg, Maafkan abg". Itu sahaja.
-nak kemaafan sahaja disaat² akhir ini.
-Kemudian,  dia akan dibawa ke situ lalu digantung.

ALLAH merahsiakan kematian itu utk saya dan kita semua agar sentiasa melakukan persiapan utk bertemu dgn Allah SWT.
Wallahua'lam.

03 Mac 2016

Jangan biarkan Allah berpaling dari kita


Apabila seorang pemuda bertanya kepada Imam Hasan Al-Basri :
.
"Aku telah banyak melakukan maksiat,mengapa aku tidak dihukum oleh Allah?" Lantas imam Hassan Al Basri bertanya kembali kepada pemuda itu..
.
"Apakah setiap malam kamu bangun tahajud?"
.
"Tidak." ujar pemuda itu..
.
"Itulah hukuman kamu yang seberat-beratnya.Tiada hukuman yg lebih perit jika Allah telah berpaling darimu.Dia tidak lagi mahu "berbicara" dan "mendengar bicara " darimu, dibiarkan lena itu panjang padamu..
.
"Cukuplah Allah swt menarik nikmat dn kelazatan tahajud dlm dirimu itu sbg hukuman kepadamu"..

Dua rakaat teman teman..sekarang atau seketika lagi..

02 Mac 2016

Kisah Nokia yang tidak bersalah


Nokia CEO mengakhiri ucapan beliau dengan berkata, "Kami tidak melakukan apa2 kesalahan, walau bagaimana pun, kami tertewas"
Oleh: Ziyad Jawabra.

Semasa sidang akhbar yang mengumumkan bahawa Nokia telah dibeli oleh Microsft, CEO Nokia mengakhiri ucapan beliau dengan berkata, "Kami tidak melakukan apa2 kesalahan, walau bagaimana pun, kami tertewas". Ucapan beliau itu diiringi dengan titsan air mata termasuk dari pihak pengurusan Nokia sendiri.

Nokis merupakan sebuah kompani yang diiktiraf dan dihormati. Mereka tidak melakukan apa2 kesalahan didalam perniagaan mereka, walau bagaimana pun, dunia berubah terlalu cepat. Pesaing mereka terlalu kuat.

Mereka ketinggalan didalam mempelajarinya. Mereka tertinggal mempelajari perubahan dalam industri telekominikasi, dan mereka terlepas peluang yang berada dihadapan mereka untuk membesarkan perniagaan. Bukan sahaja mereka terlepas peluang untuk mengaut keuntungan yang besar tetapi mereka juga terlepas peluang untuk meneruskan hidup.

Pengajaran dari cerita ini, JIKA ANDA TIDAK BERUBAH, ANDA AKAN DITINGGALKAN DALAM PERLUMBAAN INI.

Bukan menjadi satu kesalahan jika anda tidak mahu mempelajari sesuatu yang baru, walau bagaimana pun, jika anda tidak mampu mengikuti arus perkembangan semasa, anda akan disingkirkan dari perlumbaan.

Kesimpulannya:
1. Kelebihan yang anda ada pada hari ini, akan digantikan dengan trend yang ada pada esok hari. Anda tidak perlu melakukan apa2 kesilapan pun, tetapi jika pesaing anda berjaya mengikuti gelombang pembangunan terbaru, anda akan tewas dan anda akan gagal.

BERUBAH dan memperbaiki diri adalah seperti memberi peluang kedua kepada diri sendiri. Tetapi jika kita dipaksa berubah oleh orang lain, itu maknanya kita menghinakan diri sendiri.

Sesiapa yang menolak untuk belajar dan maju, sudah pasti suatu hari mereka menjadi beban dan tidak diperlukan dalam bidangnya. Mereka akan terpaksa belajar melalui cara yang amat sukar dan sangat mahal harganya.
 Dlm Islam pun diajar untuk kita sentiasa dinamik dan melakukan perubahan ke arah yang lebih baik. Wallahualam.

“Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, rugilah orang yang sama keadaannya hari ini dengan semalam dan celakalah orang yang hari ini lebih teruk dari semalam”.
  ~Saidina Ali r.a


Surah Al-Baqara, Verse 218:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan ugama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

01 Mac 2016

Hargai selagi ada | Sayangi Suami Anda




Pagi ni, menerima masej dari seorang sahabat baik bahawa suaminya kemalangan sewaktu dalam perjalanan menjemputnya pulang. Alhamdulillah.. suaminya selamat namun, dada aku sempat berdegup kencang. Bimbang sebenarnya.

Tengah hari ini pula melihat status seorang isteri bakal menyamput Ramadhan dengan kerinduan yang tak bertepi. Suami tercinta sudah lama ‘pulang’ mengadap janji Ilahi.

Allahuakbar. Bergetar hati.. berlinang airmata ni membayangkan keributan ujian yang melanda sahabat sahabat yang ada. Semoga Allah mengirimkan ketabahan buat mereka.

Suami adalah pelengkap kehidupan seorang isteri.  Siapa yang sempat bergelar isteri, merasai nikmat dan ujian berumahtangga dari Allah. Ada yang ditangguhkan jodohnya hongga satu saat nanti di Jannah.]

Namun satu perkara yang pasti, bak kata Iman al-Ghazali, “ cintailah sesiapa pun yang engkau mahu, namun ketahuilah suatu saat nanti, engkau pasti akan terpisah dengannya”.

Suami.. lelaki yang kita kasihi, yang kita cintai, yang adakalanya buat kita kecewa. Ada kalanya kita marahi dan leteri bagai terlupa kita juga tak sempurna.

Suami.. insan itu yang paling tahu susuk tubuh kita, yang paling tahu buruk kerenah kita, namun seringkali memilih untuk menerima seadanya.

Suami.. dia milik Ilahi.
Dia akan pergi suatu hari nanti.
Adakah saat itu, kita akan tersenyum mengenangkan kebahagiaan kita mengharungi susah payah dengannya atau kita akan menangis mengenangkan kegagalan kita memanfaatkan masa masa yang ada?

Hargailah seorang insan bernama suami. Biar siapa pun mereka, terimalah seadanya. Mereka lubuk pahala kita setiap masa.


Semoga bermanfaat.

2nd Mini Giveaway by Tashira


 

Selamat bergiveaway gais (=

Tamat : 20 march 2016


First Segmen Bloglist NURZULFA


Selamat bersegmen gais (=

Tamat : 6 March 2016

MINI GIVEAWAY 2016 BY HANI RAHMAN



Selamat bergiveaway gais (=

Tamat : 6 March 2016

Bags Giveaway By Penselduabee



Selamat bergiveaway gais (=

Tamat : 30 March 2016

Ciri-ciri lelaki hot dan kasanova

Assalamualaikum



Korang mesti pernah dengan tentang hot dan kasanova kan. Nak tahu macam mana untuk mengenali lelaki hot dan kasanova? Jom baca ciri ciri nie.

** HIPOKRIT
Haa yang ni kalau aku jumpa memang rasa nak belasah habis habisan. Mula mula dia akan menjadi insan yang paling mulia dimata korang. Korang nak BMX, dia bagi. Korang nak henset Nokia 3315, dia bagi. Alahh biasalah kan nak ngorat kene ada cara yang terbaik. Dah lama lama, siaplah dia akan tunjuk taring dia yang sebenar kat korang.

** POKET KOSONG
Bak kata orang, orang cakaplah okay, bukan aku yang cakap, “biar papa asalkan bergaya”. Pepatah ini memang sesuai dengan orang macam ni. Diluar bukan main lagi smart, tapi poket kosong. Orang perempuan dah tak kisah sangat yang smart ni, sebab kalau yang smart sangat takut dyorang tu gay. Kan dah naya.. hahaaa

** TAK PATUH PADA JANJI
Lelaki kasanova ni tak pernah patuh pada janji. Kalau sekali dua, maybe boleh dimaafkan, dipertimbangkan. Tapi kalau dah berkali kali macam gitu, agak agak boleh dipercayai lagi ke tidak janji janji palsu tipu dusta tu? Sampaikan setiap kali nak dating, korang pulak yang terpaksa tungu dia. Dahlah tunggu berjam jam lepas tu banyak pulak alasan dia. Siap salahkan korang dengan kesalahan yang tak logic akal.

**BANYAK ALASAN
Diaorang ni kalau bab bab cipta alasan memang tade tandingan. Terror tahap pendeka penyu kowt. Bila korang dapat detect  kesalahan dia, mulalah dia nak putar alam. Belit sana, belit sini, last sekali dia salahkan orang lain pula atas kesalahan dia. Hampeh kan. Ishhh, tak pasal pasal orang lain pulak yang terlibat sama.

** BRANDED
Metroseksual, yang ni lebih sesuai dengan lelaki seperti ini. Lagaknya mengalahkan orang orang berada tetapi ingat, itu hanya taktik semata mata. Pakaian hanya nak yang berjenama saja, maklumlah nak memikat ramai mangsa.  Hello girls, jangan ingat nak yang kaya saja ok.

** BERLAGAK MACHO
Huh.. yang ni memang tak boleh blahh. Konon nak tunjuk macho depan korang lah tu. Siap tak tegur perempuan lain depan korang sebab nak tunjuk yang dia setia serta tak curang. Padahal gurl yang tegur dia depan kau tu kawan dia jugak. Kau pun maybe kebetulan kenal gurl tu.

**BERANI BERTINDAK DILUAR BATASAN
Ciri yang ni buat emosi aku tak stabil je *sabarlah duhai hati*. Baru kenal tak sampai seminggu, sudah berani nak sentuh sentuh di bahagia yang sensitive. Sengaja nak goda korang untuk pergi lebih jauh lagi lettuw. Okay, dalam situasi macam ni, korang standby ke sepit ketam. Kalau tangan dia dah gatal menjalar, korang cubit je kuat kuat. Eh, jangan korang merelakan pulak. Jangan korang pun gatal sama.

** KAKI KIKIS
Tengok, dah Nampak sikap dia yang sengkek ni. Mulalah nak meminjam minjam, buat muka paling manis kat korang. Setiap kali dating, korang yang hulur duit. Pergi mana mana, korang yang keluarkan duit. Sampaikan dia nak beli barang sendiri pun mintak duit dengan korang. Duit dia, harem jadah nak bagi kat korang.

** GUNA PARAS RUPA
Lelaki kasanova biasanya memang hensem hensem. Kalau tak hensem, siapalah yang nak pandang kan. Eh, bukan nak kutuk yang tak hensem. Just bagi perumpamaan sikit je. Hehee. Diaorang ni memang pakej lengkaplah sebab ada wajah yang kacak. Ada rupa senang cerita. Jangan mudah percaya pada wajah. Nilai dan pandanglah hati dia.

** PERAHSIA
Ok, yang ni last sekali. Lelaki jenis ni kebanyakannya perahsia sangat. Dia jarang nak cerita pasal keluarga apatah lagi nak bawak korang jumpa mak bapak diaorang. Korang je yang beriya ia nak jumpa family dia tapi dia buat derkk je. Banyak sangat alasan yang dia bagi kat korang. Kata nak ajak tapi ajak ajak ayam.



Take note : Tak semua lelaki hot seorang kasanova dan tak semua lelaki kasanova handsome.