Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

- anak derhaka ! -

sungguh azab ibu mengandung
bulan dan hari terus di hitung
ibu berserah rugi dan untung
kepada Allah tempat bergantung

di katil usang ibu bersandar
menahan sakit terketar-ketar 
air mata dipipi bundar
harapkan lahir anak yang pintar

cukuplah bulan dan harinya
seorang puteri dilahirkannya
bidan menyambut dengan halusnya
hampir mencabut nyawa ibunya

apabila anak pandai berdikari 
ibu dibuat hamba abdi
makan minum disuruh saji
kain baju dipaksa cuci

ibu yang malang berduka cita
duduk berendam si air mata
akhirnya ibu menutup mata
akibat perbuatan anak derhaka

take note: puisi nie aku akan ingat sampai bila-bila. frst aku dgr tyme darjah 6, sebelum aku ambek upsr. aku ingat lagi tyme tue aku ada kem menjawab soalan utk dak-dak class 6teratai. mula-mula tue mmg boring ugk laa sbb cikgi duk ceramah xhenti-henti smpai mata aku nie tunggu masa jerk nak tidow. heheee.. last-last waktu acara penutup tue kn cikgu ariffin, guru bhasa melayu suruh semua org duduk bersila smbil tutup mata dn tenangkan diri. perhhh time nie aku wase  nie lah saat nya utk aku tdow. hahhaaaa. bila keadaan dah sepi, sayup-sayup jerk aku dgr suara cikgu tue baca syair anak derhaka nie, then xlama lepas tue start lah agenda air mata. urm.. mula-mula aku dgr mmg xder rasa pun tp bila rangkap last tue mmg sedih habis. saat nie aku teringat kt mak di umah. aku teringat balik akan semua bebelan dn leteran mak kat aku. mmg kekadang mak kuat meleter tp tue semua utk kebaikan aku dn adik-adik. aku bangga punyai seorang ibu yang sporting acm PUAN RAMLAH. mak, owg syg mak. owg mintak maaf ae sbb owg slalu bantah ckp mak, owg slalu bt mak risau pasal owg dn owg kekdng bt benda yang mak xsuka.. owg janji dgn mak yg owg akn belajar beto-beto demi mak dan ayah.

#saya sayang keluarga saya#

Tiada ulasan