02 Ogos 2017

Rumah Atas Nama Suami, Apabila Suami Meninggal Dunia Rumah Akan Jadi Milik Siapa?

RUMAH ATAS NAMA SUAMI
=====================
.
Apabila Suami Meninggal Dunia Rumah Akan Jadi Milik Siapa??
.
KEBIASAANNYA, apabila suami meninggal dunia, Rumah yang di atas nama suami perlu dibahagikan mengikut faraid sisuami.
.
Jika suami sudah tiada ayah dan tiada anak lelaki , maka warisnya ialah isteri serta adik beradik sisuami. ( contohnya punya anak peremluan shj atau tiada anak )
.
Jika rumah berharga rm300,000 ( harga mesti ikut harga pasaran )
Bagaimana pembahagian ini dibuat ?
.
Jawapan :
1/4 milik isteri ( jika tiada anak ) @
1/8 ( jika ada anak )
Selebihnya adalah milik adik beradik si suami.
.
Jika kes dibawa ke Pejabat Pesaka Kecil , semua waris akan berbincang bagaimana nak agihkan rumah harta simati.
.
Hal ini menyebabkan dua  situasi ini akan berlaku.
.
PERTAMA
Jika mereka setuju untuk melepaskan hak kesemua 100% milik si isteri....alhamdulillah proses akan menjadi mudah.
.
KEDUA
Jika waris lain pula menuntut hak, si isteri hendaklah berikannya dalam bentuk wang. Jika bahagian adik beradik nilai nya rm100,000 si isteri hendaklah membayar jumlah itu.
.
Tapi....ada ke duit?? Kalau tak ada duit apa perlu buat? Situasi yang biasanya berlaku ialah rumah tersebut akan dijual dan duitnya akan diagih mengikut faraid.
 Rumah yang dibina srkian lama dalam usaha bersama terpaksa dijual hanya kerana tiada WANG!
.
Kasihan isteri...
Bagaimana nak elak perkara ini berlaku?
.
Ada 3 cara penyelesaiannya.
.
1. Buat HIBAH bersyarat.
Hibahkan siap2 ( awal2) semua bahagian rumah kepada anak atau isteri. Dengan ini rumah itu sudah terkeluar dari harta pusaka. Mungkin memerlukan sedikit kos pengurusan untuk melakukan urusan2 rasmi sebegini.
.
Rumah boleh dihibahkan walaupun belum habis bayar/ atas cagaran dengan syarat ada MRTA / MRTT.
.
Kelebihan hibah ini ialah ' ownership' rumah masih di atas pemberi. Oleh itu tiada risiko rumah dijual atau rumah disita jika anak penerima hibah bercadang untuk jual atau tiba2 jatuh bankrap.
.
2. BUAT HIBAH MUTLAK
Tukarkan nama atas geran kepada nama anak/ isteri di pejabat tanah. Namun ini boleh dibuat sekiranya rumah sudah habis dibayar.
.
Namun kelemahan Hibah mutlak ialah ia tidak boleh berpatah balik dan pemberi telah hilang ownership rumah tersebut.
.
Jika sianak tiba2 ingin menjual beliau ada hak untuk  menjualnya jika sianak jatuh bankrap, rumah itu akan disita.
Cara hibah mutlak ini  ialah dengan mengisi borang 14A di Pejabat Tanah.
.
3. AMBIL TAKAFUL  yang jumlah pampasan meninggal  sama dengan harga rumah.
.
Apabila anda meninggal dunia duit pampasan itulah digunakan untuk membayar hak2 waris2 lai contohnya seperti diatas iaitu rm 100,000 utk bahagian adik beradik lain. Jadi gunakan wang tersebut untuk bayar kpd mereka dengan syarat kesemua mereka bersetuju.
.
Inilah kaedah yang paling efektif untuk mendapatkan nilai wang yang besar dalam masa yang singkat utk menyelesaikan kes berkenaan. KATA ORANG BAIKLAH ADA DRP TAK ADA LANGSUNG!
.
Daripada rumah terpaksa dijual dan anda mungkin perlu mencari rumah lain yang berharga jauh lebih tinggi.
.
#ketahuihakanda
#CopyPaste
#IlmuFaraid
#Mogakitatidaktermakanhartabatil
.
Thank you.

Semoga bermanafaat
Urus harta sewaktu
Nyawa dikandung badan


Previous Post
Next Post

post written by:

Kurus dengan mudah dan sihat. 

Agent Sah Medina Desire. 

5 ulasan:

  1. Terima kasih atas perkongsian ni. Tak semua orang tau rumah tu milik siapa. Jangan kerana harta putus silaturrahim yang lama terjalin. ALLAH

    BalasPadam
  2. perkongsian dan info yang baik.. Mungkin ramai yg x tahu tentang ni... :)

    BalasPadam
  3. ramai tak tahu...kalau yang memahami patut rumah tu bagi kat isteri dan anak2..tapi hati manusia kan..so entry ni sangat membantu

    BalasPadam
  4. Ramai yg mungkin tidak tahu....
    bgs entry ni...
    singgah sini...

    BalasPadam
  5. Ramai yg buat2 tak tahu sebenar nye... Mata dah nampak duittt, rumahhh, tanahhh... Duit anak yatim pun sebat... Semoga entry nie dapat menyedarkan ramai org...

    BalasPadam