Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

Diari Seorang Muslim


Ya Haiyyu Ya Qayyum

Tika ini, aku ingin mengadu kepada-Mu,
kepada siapa lagi ingin aku luahkan perasaan ini selain Engkau yang memiliki jiwa ini.

Sesungguhnya tidaklah terhitung syukurku kepada-Mu dengan nikmat yang melimpah ruah yang Engkau berikan.. Aku bersyukur dijadikan sebagai seorang wanita yang padanya punyai keindahan dan kelembutan..

Namun,menjaga nikmat wanita ini amatlah berat bagiku.Sesungguhnya tiadalah daya aku melainkan dengan Rahmat-Mu.
Ya Rabb.. Amatlah berat bagiku untuk memikul beban perintahmu.

Aku ‘harus’ melabuhkan tudungku , tatkala yang lainnya ‘menggayakan’ dengan berbagai2 cara pakaian yang mendatangkan murka-Mu..

Aku ‘harus’ memakai baju yang menyembunyikan perhiasan tubuh badanku, tatkala yang lainnya “menayangkan” kepada kaum Adam sebagai santapan..

Aku ‘harus’ menjaga hubunganku dengan lelaki yang bukan mahram dari segi percakapan dan tingkahlaku, tatkala yang lainnya bergurau senda, bersentuhan, bagaikan tiada lagi maruah dan harga diri..

Ya Rahman,
Sesungguhnya,aku berasa sungguh asing sekali apabila aku menjalankan perintah-Mu. Mereka mencemuh aku dan memandang rendah kepadaku. Lalu,aku teringatkan pesan-Mu:

"Akan tiba suatu masa pada manusia, dimana orang yang bersabar di antara mereka dalam memegang agamanya, ibarat orang yang menggenggam bara api."
(HR. at-Tirmidzi)

Aku menangis setiap kali mengenangkan peristiwa ini. Tetapi kini aku sedar, bahawa apa yang aku harapkan hanyalah Cinta Agung-Mu dan moga aku bertemu dengan Rasulullah saw dalam keadaan aku menjadi di antara ummatnya yang taat di syurga-Mu yang penuh dengan nikmat..

Credit : I Love Islam


3 ulasan