14 Januari 2014

-SETULUS CINTA NABI MUHAMMAD-
Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap, Rasulullah s.a.w. dengan suara terbatas memberikan kutbah.
"Wahai umatku, kita semua berada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al-Quran dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."
Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba.
"Rasulullah akan meninggalkan kita semua," keluh hati semua sahabat kala itu.
Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.
Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.
Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya.
Tetapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk. "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"
"Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.
"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah,
Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggil Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril.
Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega,matanya masih penuh kecemasan.
"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.
"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"
"Jangan risau, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: "Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan-lahan ruh Rasulullah ditarik. Seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.
"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengadu. Fatimah terpejam. Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.
"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi.
"Ya Allah, dahsyat sungguh maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku."
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu. Ali segera mendekatkan telinganya.
"Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku (peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.)"
Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.
"Ummatii, ummatii, ummatiii.. (Umatku, umatku, umatku).."
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.
Kini, mampukah kita mencintai seperti Baginda mencintai kita? Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.
Sahabat-sahabat muslim sekalian, marilah kita renungkan kembali pengorbanan Rasulullah kepada umatnya, betapanya cintanya Rasulullah kepada umatnya agar timbul kesedaran untuk mencintai Allah dan Rasul-Nya, seperti Allah dan Rasulnya mencintai kita. Kerana sesungguhnya selain daripada itu hanyalah fana belaka.
Pernahkah kita menangis untuk Rasulullah s.a.w? Sedangkan di akhir hayat baginda menangis kerana kita. Renungkanlah...
- Ikan Bakar Kuala Ibai-
olalalalaaa sblum mkn , mohon b'gambar laa dulu.. hehee tue yg pakai cap nama SHYIHABUDDIN tapi kiteorg kat klas jst panggil dya SYIHA , bdak baju hitam tue plak nama SYED MOHD QAYYUM dn disbbkan nama dya terlampau panjang so kiteorg pendekkan maka tercipta laa nama QUYUM.. dan tue yg b'baju hijau , semesti laa ak , si owner blog nie.. hehee

hiappp lagi skali posing , uwarghhhh perot ak sbnarnya dah lapar tapi dyorng over nak posing2 bagai so ak pun join laa sekaki.. hahaa btw bdk klas ak giler posing... olalaaa.. TQ

olalaaa tue dya bdak si baju hitam.. hahaa bdak yg kami panggil QAYUM.. katanya single lagi so sapa yg berkenan , meh sini hadap aku utk isi borang.. *bhahahaaa uit qayum sorry t'promot ka kat dlm nie.. peace waklet

tuh dya.. korang nampak tak hidangan kami mlm tadi.. perhhh giler kenyang kowt mkn utk 5org..








07 Januari 2014

- 5jm non stop-
Assalamualaikum.
Hai korang , thanks sudi terjah sini ea..meh2 baca sepatah dua tiga kata yg ak merapu kat dlm entrty nie...
Huhuuu actly merapu tue tade laa merapu mana ok.. ak jst nak share padal exam amali yg ak harus lalui siang td.
Olalalaa ok , klau korang nak tahu ak nie bdak current so exam amali ak mesti laa ada tan dfgn wiringkan..huhuu klau sblum nie dlm masa 3jm setengah non stop ak mampu settlekn projek y lect bagi , tapi utk arini entah mana laa silapnya masa yang diberikan 4jm ak masih xmampu nak ..btw bkn ak je taw tp hampir sbhagian dari bdk clas ak.. perhhhh nmpk xkat situ mcm mne besrnya projek tue ..huh !
bagi ak mybe ak xberjaya siapkan dlm masa yg ditertapkan kali nie disbbkn masalah tertentu...huhuuu ye laa dipermulaan bln kan , kesihatan yg xberapa nak stabil *senguguttttt laa weh* . giler mcm nak nanges je ak rasa masa nak settlekn projek td..dgn perottt meragam , dgn kejar masa , dgn bdn lesu , arghhhh mmg stresss laa weh ! =_=
spnjng 4jm setlekn projek , ak duk turun naek tangga ,  terkejarke hulu ke hilir cari aksesori yg xcukup , perhhh mmg tade masa nk rest laa weh . skdr curi2 pegi mnum air water cooler jep laa..serius sakit giler tapak kaki ak duk terkejar kejar dgn safty boooot yg keras...sbr je laa labu...tapi apa pun aku dpt jgk settlen projek tue...lect bagi kami masa tambahan sbnyk 1jm so kesimpulannya utk projek kali nie , kami memakan masa selama 5jm non stop (:


06 Januari 2014

- letih kepenatan -
susah laa nk puaskn aty semua org 
penat laa asyik kita je yg memendam rasa
letih laa nak mengalah je sepanjang masa
hurmmmm
kenapa laa dipermulaan tahun nie ak diuji sebegini rupa
kenapa laa aku yg harus menghadap semua nie
serius aku naek muak tgok muka muka manusia talam beribu muka
Ya Allah , sungguh ak hambaMu yang lemah
sungguh ak keletihan dengan kesemua nie
hanya Engkau memahami rasa dihati nie
hanya Engkau yang mengerti situasi ak
mohon jgn Engkau titiskan airmata ak untuk manusia yg tak berhati perut Ya Allah
mohon Engkau kuatkan hati nie , jgn biarkan ak rapuh
Ya Allah , tenangkanlah hati aku ,
Ya Allah , kuatkanlah hati aku ,
Ya Allah , bantulah hambaMu ini...
Aamin..

-_-"

05 Januari 2014

- cinta hati saia -




ASSALAMUALAIKUM , hai korang nampak tak pixca bby comel tue ? Tue laa buah aty kesygan ak . Nama dya Muammar Khalid bin Muhammad Muammar Gadaffi , umur dya baru 4bulan . Korang nampak x dya buat muka comel , hahaaa pandai giler t si bby mata boolat nie posing depan camera . Serius ak melting abes bila tgok mata bby si pipi tembam nie...huhuu mata dya mcm kuyup gitu , dah laa ragam dya mcm comel sngat.. dya suka sangat buat molot muncung , pastu tanga duk tenyeh mata.. hahaa terhibur giler ak dengan kerenah si bby kecik nie.. dya hanya akn meragam tyme lapar dan ngatok je so dlm erti kata laen mmg senang laa nak jaga bby nie..btw nie ank buah ak yg sulung , cucu sulung mak dn ayh aku , dan ank sulung kepada adk ak.. apa pun ak harap besar nanti bby nie akn jadi org yg berguna , taat perintah Allah , taat pada kedua ibu bapa dya dan akan menyumban,g sesuatu yg bermanfaat utk semua org..insyaAllah...
#btw mlm nie ak rindu kat bby , td ak tgok pix2 bby yg ade kat dlm fon ak , tetiba hati rasa sebak..rasa mcm nak nanges je..hurmmm rindu nya kat bby..rindu sore bby. Rindu nak pelok bby..rindu nak dodoikan dya tido...RINDU KAT BABY !! *acik sayang kamu syg !! *



-dilamun cinta-
bila hatimu bersedih
diriku yang engkau cari
mengapa pula kepadaku
sedangkan engkau ada si dia itu
bila hatimu gembira
diriku kini yang kaw lupa
engkau sanggup dengan dya
walaupun engkau dikecewakan
engkau selalu berangan angan 
untuk menjadi putera kayangan
dengan caramu dan juga sikapmu
kaw lupakan saja
berulang kali aku nasihatmu
engkau anggap itu semua debu
aku berfikir bagaimana laa
agaknya cinta dirimu berubah
sayang...
engkau selalu berangan angan
untuk menjadi putera kayangan
dengan caramu dan juga sikapmu
kaw lupakan saja
berulang kali aku nasihatmu
engkau anggap itu semua debu
aku berfikir bagaimana laaa
agaknya cinta dirimu berubah
sayang...
aku khuatir jauh disana
agar engkau tak diapa apa
bukan setakat ku hanya mencinta
tetapi aku dilamun cinta...

**DiLAMUN CINTA**

rinduku tiada berteman..
tidak pernah ku rasa sepi sebegini
rindu padamu kasih bila ditinggal pergi
mana sumpah dan janji setiamu padaku
manis cuma dibibir mainan kata katamu
terpaksa terima walau kering airmata
berserah pada yang Esa
tiada harta berjuta dapatku berikan
hanya hati dan belaian mampu ku pertahankan
terpaksa terima walau kering airmata
tak sanggup ku bercinta
indah cuma kata kata
terpaksa ku telan kata indah si pujangga
merindu tak ke sampaian
seperti pungguk dan bulan
pada angin sampaikan kasihku padamu
agar dpt kaw rasakan rinduku tiada berteman...

*rinduku tiada berteman*

cintaku
ku rasakan getar cinta dlm hati hingga kini
ternyata ak gila kepadamu
harum nasafmu dengan pelukmu
takkn mungkin ak lupakan begitu selalu membunuhku
takkn b'paling darimu 
hanya kaw selalu dihati
tiada dua didunia
kaw cintaku
percaya pada diriku
hanya aku pencinta setia
dan kaw tercipta untukku selamanya

*siapakah*


Apa Itu CINTA ?
CINTA cinta c.i.n.t.a...
Apa maksud cinta bagi korang ea ? Kata orang cinta tue perlukan pengrbanan , kaa org cinta tue menyakitkan , kata org lagi cinta tue kasih syg yg hadir tanpa kita paksa , wujudnya dya jauh didasar hati kita , kata org lagi cinta tue hanya sia sia , bagaikan sesuatu yang membuang masa... beto ke ? hurmmm C.I.N.T.A....
Bagi ak cinta nie sesuatu seni yg xmaampu utk dinilai dgn mata kasar . Cinta , ak menyintaiMu Ya Allah , ak menyintai keluargaku , ak menyintai sahabatku dn ak menyintai dya... tapi kenapa mesti kdng kala ak merasakan diri nie dlm kesakitkan tatkala aty menyintai dya ?
apakah maksud cinta ak pada dya dn apakah erti cinta dya buat ak ?
Sungguh hati ak sakit ! Ak menyayangi dya , tapi akhirnya ak dilukai. Ak belajar utk setia , ak belajar percayakan dya , ak angankan impian' kami bersama namun akhirnya ak menangis kelukaan . Tatkala itu ak telah melukakan hati seseorang yg setia menunggu ak agar cinta dy pada k berbalas . Hurmmm mybe nie balasan kerna ak sakiti dya kowt...tapi kata org cinta tak bole dipaksakan so tak salah rasanya ak meolak dya yg tak ak cintai demi dya yg ak sygi..tapi tak ak sangka tak ak dga akhirnya ak disakiti...
Duhai insan yg ak cintai , duhai insan yg melukai hatiku , sedarkah kaw ak disini merana ? Sedarkah kaw ak disini merana disbbkan kaw !  Haruskah kaw a merana ?? Disbbkan kaw ak hilang kepercayaan pada cinta , disbbkan kaw ak benci pada kata kata cinta , mybe kaw bkn yg terbaek utk ak dn kaw bkn tercipta utk ak *cinta kita cinta terlarang***
Apa pun jd ak tetap menyayangi kaw , biarpn sush utk ak trima knyataan tapi ak cuba utk menerimanya..janji antara kaw dn ak , biar laa tertap tersemat diaty ak..cukup laa kaw cinta terlarang terakhir yg ak g...lepas nie insyaAllah , seandainya hati nie terdetik utk mencintai biar laa ak belajar utk menyayangi seseorng yang selayaknya membimbing aku ke jalan yang diredhaiNya..

=_=