Nor Ain Rusli
Nor Ain Rusli

- dedikasi buat ibu t'sayang -

setitik air susu yang masuk kemulut
besar hajat ibu nak tengok aku hidup
air susu ibu nilai tak de harga
walau pitis beribu dgn duet berjuta
ku tengok muka ibu sejak muda sampai tua
dahi kedut seribu uban putih penuh kepala
tapi aku tahu ibu banyak jasa
air tangan ibu seribu bau seribu rasa
ouh ibu wahai ibu terima kaseh ibu
sejak kecil hingga aku dewasa
nyamuk seekor xdapat hinggap saat kau jaga
makan minum kain baju tak pernah kurang
didik aku dgn penuh kasih sayang
bila basar baru aku kenal diri
tak der nilai kasih ibu tabur budi
tangan paha kaki sanggup jd jamban
rela susahkan diri jaga aku sorang
ibu yang sudah tua dudk perhati anak-2
yang beliau tabur jasa bila besar dya nak tngok
ank yang berjaya disandar harapan
bekal hari tua tempat dya menumpang kaseh
ouh ibu wahai ibu jasamu ku kenang
selama ini ibu duduk jadi hamba
hari ini ku nak balas segala jasa
sakit demam makan minum ku jaga
untuk kesenangan hidupmu di masa tua
jasa baek budi ibu ku tak lupa
walau setitik air susumu kurasa
utk dptkn aku sorng
ibu sanggup mengandung sembilan bulan
letih kepenatan tak siapa yang tahu
ku cium tangan ibu mintak halal mintak ampun
segala salah aku banyak sangat andai dihitung
saat neh aku tahu nilai kasih ibu kandung
budi dan jasa ibu setinggi mugkin aku sanjung
buat ank-2 yg masih ada ibu
sila laa jenguk ibu even sehari dlm seminggu
bukan harta beliau punta
hanya mengharap kasih ank dan cucu
tengok mata anak terubat segala rendu
ouh ibu wahai ibu ku sayang padamu
wahai ibu halalkan makan minumku
wahai ibu ampunkan dosaku
wahai ibu terima kaseh utk segalanya


[ saia syg mak saia ]

Tiada ulasan